Tuesday, May 24, 2011

Ini masuk tiga kali dah

Aku pun tak tahu apa jenis perangai aku nie. Tak pernah nak "istiqamah" (sentiasa berterusan) dalam buat satu perkara. Ia, aku tau memang agak payah. Contohnya, tak payah ambil jauh-jauh pun. Cukup sekadar berkisar pasal blog. Ini masuk kali ketiga "hangat-hangat tahi ayam aku nak buat blog". Tapi semua macam hampeh. Angan-angan punyalah tinggi, itu ini segala bagai. Nak letak itu, nak letak ini, nak masuk itu, nak masuk ini, nak cerita pasal itu, nak cerita pasal ini. Akhirnya, jadi "angan-angan mat jenin" jugak.

Angan-angan mat jenin aku ini hanya akan datang secara menggila bila aku baca blog orang yang boleh bikin aku cemburu. (persaingan secara sihat) Ayat sedapkan hati sebenarnya. Betul! Dalam hati aku selalu berbisik, kenapa budak ini boleh tulis pendapat atau pandangan yang bagus macam itu dan macam ini, dan kenapa aku tidak. Bila difikir-fikir semula dan merenung ke lubuk dasar hati aku ini, baru aku sedar, masih banyak lagi ilmu yang belum aku ketahui, pelajari dan amati. Maha Suci Allah DIA yang Maha Mengetahui segala perkara.

Kalau diikutkan realitinya, agak sukar nak membuat "setitik dakwat itu membuat sejuta manusia berfikir akannya" kalau ilmu belum betul-betul penuh di dada. Lagi-lagi insan macam aku ini, lemah serba serbi dalam setiap perkara. Jadi, aku sentiasa berdoa supaya sifat "istiqamah" aku ini tak akan berbolak-balik. InsyaAllah.
*tolong ingatkan aku, kisah kau tersedar, bla...bla...* Ok,titik aku tak minat ana raffali.

Baik. Maaflah, baru masuk entri pertama aku dah membebel segala bagai. Aku tahu semua bosan. Lain kali kita ketemua lagi.

Ma'assalamah wa ilalliqa.

Assalamualaikum.